Cercar en aquest blog

dimarts, 1 d’abril de 2008

Economia del "Long Tail"

Voldria recomanar-vos un llibre que he llegit aquestes festes i que m’ha semblat realment interessant i fàcil de llegir. L’autor del llibre és Chris Anderson editor de la revista Wired i el llibre es diu “La economia del long tail”.

El tema que tracta aquest llibre, ja l’hem tractat a les classes del professor Andrés Pedreño, però crec que val la pena parlar-ne un poc més.

Quan voltes vegades ens preguntem que ens aporta o quins avantatges té internet per a desenvolupar la nostra economia, tothom coincidim en que és una eina que facilita la comunicació, la presa de decisions, etc i etc.
Crec que és cert el què pensem sovint sobre internet, però jo afegiria una altra reflexió que també apareix al llibre de Anderson. És la següent:

“De la sociedad de masas a la sociedad de nichos”

Partint d’esta afirmació, que crec que és ben certa, pense que internet ha o està canviant la societat. Si parlem amb els nostres pares sobre la seua infantesa ens adonarem que pràcticament a la televisió (els qui la tenien) tan sols s’escoltava o es veia uns pocs cantants, o uns pocs productes publicitats, etc. Tothom parlava del que havia vista a la televisió, perquè gairebé tothom havia de vore el mateix. Jo a açò l’anomenaria societat de masses.
Ara bé, avui en dia és pràcticament al contrari, cada individu té accés en la red a les seues pròpies inquietuds, aficions, interessos, etc.
Pensem sinó, en la gent que es baixa música per l’Emule, en Youtube, iGoogle, etc. Crec que ja estem en una “societat de nichos”

Ara bé, parlant més tècnicament podria dir que el que he dit fins ara és una demanda de consum molt difusa, molt dispersa però enorme, és a dir nichos de demanda. I crec que aquí és on està el punt clau del futur d’un negoci.
M’explique: si s’és capaç d’analitzar i de localitzar un “nicho” i adequar-nos o saber que demanden, podem tenir èxit en un negoci. Pensem en la paraula “nicho” globalment, és a dir milers i milers de persones sense comunicació física o directa però amb unes demandes comuns d’un cert producte.

Crec què la nova societat, ofereix grans possibilitats per a iniciar projectes personals, negocis. Pensem, com deia Andrés, en blogs que han competit amb els principals mitjos de comunicació dels EUA en assumptes com la guerra d’Iraq.

Per concloure afirme que el negoci que no utilitze internet acabarà "morint".

2 comentaris:

Sakurada Fuuko ha dit...

Sólo una duda, que no me quedado del todo clara, ¿con "nichos" en este contexto te refieres a que la publicidad ya no va dirigida a la masa sino a un grupo o segemento reducido de la misma?

Un saludo.

Ignasi ha dit...

Hola sakurada fuuko, con nichos me refiero a los segmentos de mercado que antes no eran viables, es decir que no eran negocio y actualmente si.
Lo que a mi juicio, abre la puerta a publicidad dirigida exclusivamente a estos nichos. De aquí la publicidad contextual, etc.

Visto desde un prisma social, creo que hemos pasado de una sociedad de masas o a una sociedad de nichos. O estamos en transición.

¡Muchas gracias por tu comentario!